- Com a acte de tancament de la Setmana de Llluita pel Tren, milers de persones de diferents punts de l’Estat espanyol s’han aplegat en una gran manifestació a Madrid.
- L’Any Europeu del Ferrocarril, organitzacions ecologistes, socials, polítiques i sindicals han reclamat al Govern que promoga amb decisió el transport ferroviari de passatgers i mercaderies.
- A una setmana de la cimera mundial del clima, la COP26, la Setmana de Lluita pel Ferrocarril ha posat en l’agenda la necessitat d’apostar pel tren, el mitjà de transport amb menors emissions de gasos d’efecte d’hivernacle.
- Les inversions milionàries en alta velocitat i en infraestructures per al transport de carretera es contraposen amb les greus retallades patides en el manteniment dels trens regionals i de rodalia, que utilitzen diàriament més d’un milió i mig de viatgers a Madrid, Barcelona, València, Bilbao, Sevilla, Astúries, Cantàbria i altres nuclis metropolitans.
Aliança pel Clima, la Coordinadora Estatal pel Tren Públic, Social i Sostenible, i Rebel·lió pel Clima han posat en marxa, amb el suport de diferents organitzacions socials, sindicals i polítiques, una setmana (del 18 al 24 d’Octubre de 2021) de mobilitzacions descentralitzades per tot el territori estatal que ha culminat avui amb una gran manifestació a Madrid.
A la trobada han acudit persones de diferents punts de l’Estat espanyol com a tancament d’una setmana en què s’han dut a terme més de 40 actes, en els quals han participat milers de persones. Més de 80 organitzacions s’han adherit al manifest de la Setmana de lluita per un ferrocarril que vertebre el territori i refrede el planeta.
Les organitzacions convocants denuncien que els successius governs de PP i PSOE han destinat ingents quantitats de diners a finançar grans obres destinades a l’alta velocitat i a estacions allunyades dels nuclis urbans.
Mentrestant, els trens regionals i de rodalia, utilitzats pel 95 % de les persones usuàries del ferrocarril, pateixen des de fa anys una retallada dramàtica de freqüències, trajectes i qualitat, en no garantir-se el manteniment necessari de les vies. Menys del 4 % del transport de mercaderies al nostre país es fa sobre rails. Els nuclis de població més petits han vist com els trens deixaven de parar a les seues estacions i obligaven els seus habitants a utilitzar el vehicle privat per a desplaçar-se.
La Setmana de Lluita pel Tren també fixa l’atenció en l’emergència climàtica que ens obliga a aplicar mesures urgents per a reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle. El transport és el responsable de quasi el 30 % de les emissions. I el ferrocarril elèctric, convencional, és el mitjà de transport ideal per a reduir les emissions i mitigar el canvi climàtic. Per a les organitzacions, és incomprensible que el Govern no actue de manera urgent per a promoure el tren, tant de mercaderies com de passatgers, per a complir els compromisos assumits de reducció d’emissions.
Durant el confinament de 2020 es van suprimir serveis regionals. A hores d’ara aquests serveis no s’han recuperat i s’ha expulsat d’aquesta manera usuaris habituals del tren, que han d’utilitzar mitjans de transport més contaminants, perquè no poden anar i tornar al seu municipi en la mateixa jornada, com feien abans de la pandèmia.
La vertebració del territori i la lluita contra el canvi climàtic han de ser les prioritats que orienten les inversions públiques en el transport. Promoure el ferrocarril convencional és una necessitat urgent per a construir una societat més sostenible, equitativa i resilient.
Pablo Muñoz, coordinador de Transport d’Ecologistes en Acció i portaveu de la Coordinadora Estatal pel Tren Públic, Social i Sostenible: “Els trens regionals i de rodalia són fonamentals per a la mobilitat entre poblacions petites. Si de veritat el Govern vol fer front a l’emergència climàtica, cal apostar pel ferrocarril públic convencional per a passatgers i mercaderies, i deixar arrere l’alta velocitat i la carretera”.
La entrada Gran manifestació per un ferrocarril públic que vertebre el territori i refrede el planeta aparece primero en Ecologistas en Acción.
0 Commentaires