Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

L’ampliació del Port de València és una obra innecessària, malbaratadora i contraproduent

  • El Consell de Ministres porta a aprovació més de 660 milions d’euros públics per duplicar la capacitat de contenidors “a la carta” per a la multinacional MSC.
  • La declaració d’impacte ambiental té més de 15 anys, quan la Llei d’Avaluació fixa una caducitat de tres anys, i el projecte ha patit nombroses modificacions substancials.
  • Espanya fa servir menys de la meitat de la seva capacitat portuària, per la qual cosa qualsevol problema de saturació se solucionaria amb una planificació eficient dels Ports de l’Estat.

La Plataforma Contra les Grans Infraestructures de Transport, coordinadora que aglutina diversos col·lectius ecologistes i en defensa del territori de tot l’Estat, i Amigos de la Tierra, Ecologistes en Acció, Greenpeace, SEO/BirdLife i WWF, expressen la seva profunda preocupació per la previsible aprovació, durant el Consell de Ministres del matí, del pressupost per a l’Ampliació Nord del Port de València.

Dotat amb una partida de més de 665 milions d’euros, aquest immens desemborsament de diners públics suposa un retrocés clar en les mesures de protecció del medi ambient i adaptació al canvi climàtic de les quals el Govern fa gala. La gran ampliació portuària respon a les necessitats logístiques privades d’una naviliera multinacional, MSC, amb seu a Suïssa i d’origen napolità. D’esquena a la ciutadania i a les seves reivindicacions, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible impulsa aquesta gran infraestructura sobre la qual es plantegen grans incerteses en relació a la seguretat jurídica i mediambiental, però també econòmica.

10 dels motius que fan d’aquesta ampliació un error greu en el context actual són:

  1. No respon a cap necessitat real de l’economia del territori, ja que les xifres evidencien que aquesta es va desacoblar de l’activitat portuària als anys 80.
  2. No aporta valor afegit al comerç, i menys al petit i mitjà, que suposen els veritables motors econòmics i d’ocupació estatals. En tot cas, beneficia les importacions barates que el posaran en risc.
  3. Suposa un volum desmesurat de despesa pública per satisfer interessos privats, en detriment de necessitats més urgents. Cal recordar que el pressupost de la Conselleria de Medi Ambient valenciana per al 2024, de 633 milions d’€, és menor que els diners públics que es preveu gastar a les instal·lacions per a MSC.
  4. La capacitat utilitzada dels ports espanyols no arriba al 50%, i qualsevol possible saturació futura és irreal, més quan ja encadenem anys consecutius de descens de trànsit marítim, pel context econòmic i l’obertura de noves rutes més ràpides per zones en desglaç.
  5. Representa una seriosa i real amenaça per al territori: el Parc Natural de l’Albufera i espai de la Xarxa Natura 2000 europea, les platges i l’horta i arrossars. La mesura va justament en contra de la lluita contra el canvi climàtic, dificultant la mitigació i l’adaptació del territori.
  6. Només el 2023, s’han gastat 30 milions de pressupost públic per a omplir temporalment les platges del sud del port amb sorra, sense que l’autoritat portuària assumeixi cap responsabilitat, ni tan sols econòmica.
  7. Suposarà la destrucció de més de 500 llocs de treball directes a causa de l’augment de l’automatització de la nova terminal, i de l’abandonament de la terminal actual, ja que cap empresa ha mostrat interès per ocupar-la en anys.
  8. A més de duplicar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, posa en risc la salut pública a causa de l’increment substancial de la contaminació atmosfèrica i acústica que en suposarà la construcció i l’explotació posterior.
  9. El projecte està fragmentat, ja que sense altres infraestructures que no s’esmenten la terminal no podrà ser funcional: ampliació d’autovies, noves carreteres que connecten el port pel nord, doncs l’única entrada sud està col·lapsada pels més de 6.000 camions que circulen al dia.
  10. La ciutadania no vol passar de ser una ciutat amb port a un port amb ciutat, i així ho ha expressat incansablement en diverses manifestacions, accions, actes culturals, entre d’altres, des que es va reactivar el projecte fa gairebé quatre anys.

Hem de recordar que aquest projecte es desenvolupa emparat per una Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) de l’any 2007. Més de 15 anys després, i després de finalitzar la primera fase ja fa dotze anys, el projecte original ha patit importants i més que rellevants modificacions: la ubicació i dimensions de la terminal han estat totalment modificades, tant que han hagut de recalcular els dics; els dragatges i els canals d’accés han estat alterats; no se sap d’on trauran els materials de rebliment; es demolirà un dic que no es va arribar a estrenar; la terminal de creuers ara es reubicarà (sense cap estudi ambiental que ho avali) al costat dels barris costaners de la ciutat, tot i que la contaminació lligada a aquests grans vaixells és un problema de primera magnitud.

Hi ha fundats arguments jurídics per afirmar que aquesta DIA ni empara el projecte que avui previsiblement s’aprova ni en qualsevol cas gaudiria de vigència o validesa després de tant de temps. El Govern d’Espanya i el seu nou ministre de Transports cometen un greu error avalant aquest projecte, ja que la mateixa Advocacia de l’Estat, a finals del 2022, va alertar que cap organisme no havia validat de manera vinculant la validesa de la DIA. El mateix Defensor del Pueblo, el març del 2023, va exhortar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic a exercir les seves responsabilitats i intervenir d’ofici en l’assumpte.

D’altra banda, l’argument habitual que aquestes grans infraestructures generen riquesa i desenvolupament econòmic no és cert més que per als promotors i especuladors associats al projecte, mentre que el balanç per a la ciutadania és tremendament deficitari, ja que deixen sense pressupost necessitats socials molt més peremptòries, mentre que la possible riquesa generada no surt de les grans empreses constructores. Així ho conclouen els mateixos informes d’agències com l’Airef (Agència Independent de Responsabilitat Fiscal, Airef, 2020: Evaluación del gasto público 2019. Infraestructuras de Transporte).

Per tots aquests motius, les organitzacions que subscriuen aquest comunicat sol·licitaran una reunió urgent amb el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible per traslladar-li la seva oposició i preocupació per aquesta iniciativa, i anunciar-li que continuaran utilitzant tots els recursos legals possibles per impedir que un projecte tan negatiu es dugui a terme. De la mateixa manera, realitzaran una vigilància rigorosa per garantir que cap euro dels fons europeus Next Generation no es destini a un projecte que no compleixi amb els estrictes requisits de preservació ambiental, sent imperatiu en aquests fons evitar qualsevol dany significatiu al medi ambient.

Subscriuen aquest comunicat les organitzacions pertanyents a la Plataforma contra las Grandes Infraestructuras de Transporte (Comissió Ciutat-Port, Ecologistas en Acción de València, Alianza por el Clima, Asturies por Clima, Coordinadora estatal por el Tren Público, Social y Sostenible, GOB, Plataforma contra la Ampliación de Barajas, Plataforma contra ampliació aeroport de Palma, Zeroport), así como las organizaciones ecologistas de ámbito estatal Amigos de la Tierra, Ecologistas en Acción, Greenpeace, SEO/BirdLife y WWF.

 

La entrada L’ampliació del Port de València és una obra innecessària, malbaratadora i contraproduent aparece primero en Ecologistas en Acción.

Enregistrer un commentaire

0 Commentaires