Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

Mobilitzacions ciutadanes contra el retorn del turisme de megacreuers i les ampliacions dels seus ports

  • Barcelona, Palma, València, Tarragona, La Corunya i Vigo han protagonitzat mobilitzacions ciutadanes sota el lema #StopCreuers per a demanar al Govern espanyol que reactivi la restricció als creuers i paralitzi les ampliacions dels seus ports per raons sanitàries, de protecció a la salut pública i en compliment dels compromisos climàtics.
  • Espanya és el segon estat europeu amb més emissions de gasos d’efecte d’hivernacle procedent dels vaixells i el primer més contaminat per creuers fins que el sector va cessar la seva activitat per la pandèmia en 2020.

El 2019, 11 milions de creueristes van arribar a bord de 4.236 creuers a l’Estat espanyol, concentrant-se especialment en les principals ciutats de la costa mediterrània i de Canàries. Fins que va cessar la seva activitat per la pandèmia en 2020, Espanya era el segon estat europeu amb més emissions de gasos d’efecte d’hivernacle procedent dels vaixells i el primer més contaminat per creuers. Aquestes són algunes de les raons per les quals la població de sis ciutats costaneres ha sortit aquest matí al carrer a dir #StopCreuers.

Davant la recent resolució del Govern estatal que ha aixecat el veto als creuers des del 7 de juny, les organitzacions convocants, entre elles Ecologistes en Acció, han sortit al carrer de Barcelona, Palma, València, Tarragona, la Corunya i Vigo per a demanar al Govern que rectifiqui i mantingui la restricció per raons sanitàries, de protecció a la salut pública i en compliment de les obligacions climàtiques.

Les organitzacions veïnals, socials i ambientals consideren que el turisme de masses, i especialment el de creuers, constitueix un element d’alt risc per a la propagació i els rebrots de la COVID-19. Així mateix demanen al Govern estatal que actuï sobre el sector amb la mateixa determinació que l’ha fet arran de la crisi sanitària del coronavirus, “per a fer front a la pandèmia de contaminació que sofreix la població directament exposada a les emissions dels megacreuers i a l’emergència climàtica”.

A la llum de les dades, l’activitat de creuers resulta incompatible amb la protecció del clima, la salut i el medi ambient. Es tracta d’un turisme de masses d’altes emissions contaminants (CO₂, carboni negre, SOx, NOx i partícules ultrafines) i extractivista en l’ús intensiu de recursos naturals, que genera enormes desigualtats i impactes sobre les poblacions destinatàries i sobre els ecosistemes marins i litorals.

Les organitzacions denuncien així mateix “l’operació de maquillatge verd dels creuers i els ports amb falses solucions tecnològiques com el gas natural liquat, el biometà o l’hidrogen verd, que a més de ser inviables, tindrien enormes impactes climàtics, socials i ecològics”.

Per tot això, en les mobilitzacions ciutadanes s’ha instat també les administracions autonòmiques i locals a situar-se al costat de la ciutadania i l’interès comú, en virtut de les seves competències sobre medi ambient, salut i turisme. Demanen que utilitzin tots els mitjans al seu abast per a oposar-se a les ampliacions portuàries i al turisme de creuers a les nostres ciutats.

Al mateix temps, les organitzacions fan una crida especial a la ciutadania perquè prenguin consciència dels impactes del turisme de creuers i en general, del turisme de masses, centrat en la hipermobilitat. No sols per constituir un element de risc per a la propagació i els rebrots de la COVID-19, sinó també pels impactes irreversibles sobre la nostra salut i la del territori. En el seu lloc, proposen un tipus de vacances pròximes, de baix impacte, que afavoreixin l’economia local i siguin respectuoses amb el medi ambient.

María García, portaveu d’Ecologistes en Acció: “El turisme de megracreuers i turisme de masses en un context de profunda crisi ecosocial i energètica, es converteix en una activitat sense sentit. Només afavoreix als quatre oligopolis que controlen el mercat global que acumulen beneficis astronòmics cada any a costa d’evasió fiscal, la salut, el planeta i l’explotació laboral. Podem canviar la manera de fer les coses. L’impuls a l’economia local, la generació d’ocupació digna i la sostenibilitat estan en l’extrem oposat d’aquest model. Per això diem no als creuers, no a l’ampliació dels ports, i sí al clima, la salut i la vida”.

El turisme de creuers i ampliació de ports, en xifres

En 2019 van encapçalar la llista de creueristes Barcelona i les Illes Balears, amb 3,1 i 2,6 milions de passatgers; i les Palmes i Santa Cruz de Tenerife amb 1,4 milions i 1 milió de passatgers respectivament. Els van seguir ciutats com Cadis i Màlaga amb més de 470.000 creueristes i València, amb 435.600. En el cas de València es projecta a més l’ampliació nord del port per a vaixells contenidors i una nova terminal per a creuers i ferris en el moll de Llevant, al costat del barri de Natzaret.

El Port de Barcelona acaba d’atorgar una concessió a MSC per a construir una nova terminal de megacreuers en el moll Adossat i el port de Tarragona amplia el Moll de Balears per a albergar una nova terminal de creuers.

La Corunya està situada a tan sols 40 km del Corredor Marítim de Fisterra, on naveguen 40.000 vaixells anualment, i planteja ampliar les atracades de creuers amb la desafectació dels terrenys portuaris pegats a la ciutat, la qual cosa incrementaria les emissions posant enlaire risc la salut de la població.

La entrada Mobilitzacions ciutadanes contra el retorn del turisme de megacreuers i les ampliacions dels seus ports aparece primero en Ecologistas en Acción.

Enregistrer un commentaire

0 Commentaires