Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

Rebuig als projectes d’ampliació dels aeroports de Madrid i Barcelona

  • Ecologistes en Acció considera que aquests projectes no responen a l’interès general i són contraris a la legislació ambiental i els compromisos climàtics adoptats per Govern, Generalitat de Catalunya i alguns dels ajuntaments afectats.
  • L’ampliació de la capacitat aeroportuària contradiu les demandes socials en matèria de transport i mobilitat, i segueix interessos purament econòmics de l’accionariat d’Aena.
  • El cost dels projectes, d’uns 3.300 milions d’euros, ha de ser invertit en una millora de la xarxa ferroviària que contribueixi a vertebrar el territori i d’accés a serveis de transport al conjunt de la població.

Després de l’anunci dilluns passat 2 d’agost de l’acord entre el Govern d’Espanya i la Generalitat de Catalunya per a l’ampliació de l’aeroport de Josep Tarradellas-Barcelona El Prat, Ecologistes en Acció mostra la seva total oposició tant a aquest projecte com als plans del Govern per a augmentar la capacitat de l’aeroport d’Adolfo Suárez-Madrid Barajas. A més, denuncien que aquest acord s’ha pres sense la participació de tots els agents implicats, tal com la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sanchez, havia assegurat que es faria.

Per a l’organització ecologista, aquestes intervencions, amb un cost previst de 3.300 milions d’euros i de les quals no es coneixen els detalls, no tenen cap justificació des dels punts de vista tècnic, social, pressupostari o ambiental. Tampoc responen a una demanda social de millora de la mobilitat, sinó més aviat als interessos de l’accionariat privat d’Aena (el 49 % del gestor aeroportuari està format per empreses entre les quals hi ha fons d’inversió i bancs, entre altres), desitjós de trobar inversors a mitjà i llarg termini en un moment de crisi financera.

D’altra banda, com ja van denunciar més d’un centenar d’organitzacions veïnals, socials i ecologistes la setmana passada, l’ampliació dels aeroports de Madrid i Barcelona causarà importants impactes negatius des dels punts de vista climàtic, ambiental i sociosanitari.

En efecte, l’augment exponencial dels vols en totes dues infraestructures (de 55 a 70 milions de passatgeres anuals a Barcelona i de 70 a 80 milions de passatgeres a Madrid) tindrà com a efecte directe l’increment de les emissions de gasos efecte d’hivernacle (GEI). Segons un informe de l’Agència de Desenvolupament Urbà de Barcelona, les emissions de l’aeroport de la ciutat comtal, xifrades en 8,4 milions de tones de CO₂ en 2019, podrien augmentar com a mínim un 33 %. Aquesta tendència és manifestament incompatible amb la legislació ambiental i els compromisos de reducció d’emissions assumits per governs de diferent àmbit competencial, des de local fins a estatal.

A més, l’expansió de les infraestructures aeroportuàries tindrà uns efectes devastadors en l’entorn, afectant de manera immediata a la biodiversitat local i regional. Especialment preocupant és aquesta qüestió en el cas de l’aeroport de Barcelona, l’ampliació del qual de la seva tercera pista suposaria la destrucció d’una zona englobada en la Xarxa Natura 2000. Aquest fet ja ha suscitat el recel de la Comissió Europea, que el mes de febrer passat va obrir un procediment contra l’Estat espanyol per la negligència en la protecció del Delta, i ha demanat explicacions tant al Govern com a la Generalitat sobre les accions que estan desenvolupant per a preservar la zona.

Per a Jaume Grau, portaveu d’Ecologistes en Acció del Baix Llobregat, «les suposades mesures correctores proposades per Aena no són creïbles. Cal recordar que, avui dia, Aena encara no ha complert amb les accions de compensació ambiental compromeses en l’anterior ampliació de l’aeroport, fixades en la declaració d’impacte ambiental de 1998».

D’altra banda, l’ampliació de la capacitat de tots dos aeroports augmentarà considerablement els problemes de contaminació ambiental i acústica que sofreixen desenes de milers de persones habitants dels municipis pròxims. Les partícules ultrafines, el sutge i els enormes nivells de soroll emesos pels motors de les aeronaus són la causa de patologies de tipus cardiovascular, discapacitats auditives, alteracions del somni o deterioracions del rendiment cognitiu.

Per això, nombroses associacions veïnals, denunciants des de fa temps dels incompliments per part de les autoritats i els operadors de les restriccions horàries i les configuracions d’enlairament i aterratge dels vols, adverteixen de les conseqüències nefastes de noves ampliacions de la capacitat dels aeroports.

Per tot això, Ecologistes en Acció exigeix als governs implicats (estatal, autonòmics i municipals) la paralització indefinida de qualsevol acció (construcció o ampliació d’infraestructures, canvis en la regulació del trànsit aeri, connexions ferroviàries entre aeroports) encaminada a augmentar la capacitat operativa d’aquests dos aeroports.

L’organització ecologista reclama a les Administracions Públiques un canvi de política de transport que prioritzi la inversió dels diners públics en aquells projectes que satisfacin les necessitats de mobilitat del conjunt de la població, com l’enfortiment del transport ferroviari de persones i mercaderies, entre altres. Necessitem emprendre una transició cap a un model més sostenible, més resilient i més eficient que respongui a l’interès general i s’ajusti als límits del planeta.

Pablo Muñoz, coordinador de la campanya d’Aviació d’Ecologistes en Acció: «Dins d’aquesta paralització, és necessari posar en marxa un pla de redimensionament d’Aena que inclogui el tancament d’aeroports ja deficitaris abans de la pandèmia i l’eliminació dels vols en trajectes curts que tinguin alternativa ferroviària».

 

La entrada Rebuig als projectes d’ampliació dels aeroports de Madrid i Barcelona aparece primero en Ecologistas en Acción.

Enregistrer un commentaire

0 Commentaires