- El Conveni de Barcelona celebrat aquesta setmana en Antalya (Turquia) dona llum verda a la creació d’una Àrea de Control d’Emissions per a les emissions de sofre al Mediterrani.
- Ecologistes en Acció celebra aquesta gran victòria per a la salut i el medi ambient que suposarà la reducció significativa de les emissions d’òxids de sofre, però assenyala que es perd una gran oportunitat en deixar a un costat el control de les emissions d’òxids de nitrogen.
En la reunió de les parts contractants del Conveni per a la protecció del medi marí i la regió costanera del Mediterrani (Conveni de Barcelona), celebrada a Antalya aquesta setmana, els Estats mediterranis han acordat designar una Àrea de Control d’Emissions per a les emissions de sofre (SECA, per les seves sigles en anglès).
Els països riberencs han acordat així el pas definitiu per a sol·licitar una SECA que cobreixi tota la mar Mediterrània en la pròxima reunió de l’Organització Marítima Internacional (OMI), que tindrà lloc a principis de 2022. Seguint els processos de presa de decisions en l’OMI, la regulació SECA entrarà en vigor el gener de 2025.
De moment la sol·licitud a l’OMI no inclourà les emissions nocives de nitrogen dels vaixells. No obstant això, sí que s’ha aconseguit un acord per a continuar treballant durant els pròxims dos anys sobre la seva viabilitat per a presentar també una Àrea de Control d’Emissions de Nitrogen (NECA) a la regió que, tal com consideren les organitzacions ambientals, millorarà de manera efectiva la qualitat de l’aire.
La coalició europea d’organitzacions ambientals que des de l’any 2015 tracta d’impulsar l’establiment d’una Àrea de Control d’Emissions al Mediterrani –entre les quals es troba Ecologistes en Acció– ha acollit amb satisfacció la decisió dels Estats mediterranis. No obstant això, també ha lamentat que no hagi estat més ambiciosa quant a contaminants i temps d’entrada en vigor.
María García, portaveu d’Ecologistes en Acció, ha declarat: «És un gran pas per a aconseguir un aire més net a la regió. No obstant això, el sentiment és agredolç, perquè no s’ha inclòs la regulació per a reduir les emissions nocives d’òxids de nitrogen dels vaixells. L’evidència científica demostra que només una àrea combinada de control d’emissions de sofre i nitrogen maximitzarà els beneficis per a la salut, els ecosistemes i el clima en tot el Mediterrani¨.
Segons aquestes organitzacions, s’ha perdut l’oportunitat per a accelerar la implementació d’una regulació com ja existeix en el nord d’Europa. No existeixen raons –al·ludeixen– per a postergar aquestes mesures, quan en la Mar del Nord i la mar Bàltica la SECA és vigent des de l’any 2015 i la NECA des de fa un any.
Les organitzacions també demanen que es prohibeixi tota mena de depuradores de gasos (conegudes com a scrubbers) que l’OMI dona com a opció alternativa a les navilieres per a continuar usant fuel pesat, d’alt contingut de sofre (HFSO).
María García conclou: ¨Existeixen 4.000 vaixells que utilitzen scrubbers, el 80 % de cicle obert. Això significa que s’aboquen directament els contaminants de l’aire a la mar, amb la consegüent contaminació dels ecosistemes i el perill per a la salut humana. Diversos països i ports ja han restringit l’ús de scrubbers i un estudi intern de la mateixa OMI reconeix el problema. Demanem que s’abandonin falses solucions tecnològiques i es prohibeixi l’ús de fuel pesant¨.
La contaminació marítima en xifres
Es calcula que a escala mundial es produeixen 60.000 morts prematures a l’any associades amb la contaminació de l’aire dels vaixells. A la UE, la contaminació dels vaixells causa al voltant de 60.000 milions d’euros en costos sanitaris anuals. Les emissions d’òxid de sofre (SOx), òxid de nitrogen (NOx) i partícules ultrafines (PM2,5) del transport marítim són una amenaça significativa per a la salut humana, el medi ambient i el clima.
A la regió mediterrània, les emissions dels vaixells contribueixen substancialment als nivells d’emissions ambientals que afecten 250 milions de residents. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que els nivells mitjans anuals a la regió sovint superen els seus límits de qualitat de l’aire en més de cinc vegades.
A més, al voltant del 70 % de les ciutats en els estats litorals mediterranis estan molt per sobre de la recomanació de l’OMS per als nivells de contaminació per PM2,5. Les altes concentracions ambientals de PM2,5 a causa de les emissions dels vaixells es corresponen perfectament amb les principals rutes marítimes i afecten sobretot les zones costaneres. En elles es troben moltes de les ciutats més densament poblades de la regió mediterrània, d’aquí la gran importància de la implantació d’aquestes zones de control d’emissions marítimes.
La entrada La mar Mediterrània esdevindrà Àrea de Control d’Emissions de Sofre el 2025 aparece primero en Ecologistas en Acción.
0 Commentaires