Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

Prohibició de vols curts a França: una mesura que cal replicar a Espanya

  • Ecologistes en Acció celebra l’entrada en vigor a França de l’eliminació de rutes aèries amb alternativa ferroviària, si bé alerta de la necessitat de dotar més ambició aquest tipus de mesures per maximitzar-ne l’impacte.
  • L’organització ecologista reclama la inclusió a la Llei de Mobilitat Sostenible espanyola d’una mesura similar que elimini desplaçaments amb avió que comptin amb alternativa ferroviària de fins a 4 hores.

Després de la publicació ahir al Diari Oficial Francès, avui ha entrat en vigor la mesura que prohibeix els vols nacionals quan hi hagi una alternativa ferroviària de menys de dues hores i mitja. La mesura, inclosa a la Llei de Clima i Resiliència de 22 d’agost de 2021 però suspesa durant mesos per un recurs de la indústria que va provocar l’estudi del cas per la Comissió Europea, suposa avui dia l’eliminació de les connexions entre els aeroports de París-Orly i Bordeus, Nantes i Lió.

Ecologistes en Acció celebra l’entrada en vigor d’aquesta regulació pel seu caràcter pioner en el context internacional, si bé reclama més ambició en el disseny d’aquest tipus de normatives per maximitzar-ne l’impacte quant a reducció d’emissions.

Segons Pablo Muñoz, portaveu de l’organització, “si bé aquesta mesura representa un pas en la bona direcció quant a mesures de limitació de l’oferta, l’establiment d’un llindar de 2,5 hores per a l’alternativa ferroviària o l’exclusió de tots els vols de connexió són importants limitacions a l’eficàcia de la norma, com han posat de manifest algunes entitats socials franceses”.

Aquesta norma suposa un recolzament a la posada en marxa de regulacions encaminades a limitar l’oferta de modes de transport molt contaminants mentre hi hagi alternatives sostenibles. En aquest sentit, Ecologistes en Acció reclama la limitació dels vols curts a Espanya i aporta algunes dades: entre el 2013 i el 2019 les operacions domèstiques de passatgers van augmentar un 27%, tot incrementant-se les emissions associades a aquests vols un 30%, malgrat les millores tecnològiques i d’eficiència de les aeronaus (14% de mitjana) en el mateix període. Segons dades del Ministerio de Transición Ecológica, els vols domèstics van generar a Espanya 3,15 milions de tones de CO2 el 2019.

“Tenint en compte que el transport és el sector que genera més emissions a Espanya (un 29,6% del total) i que el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima estableix un objectiu de reducció de les emissions del sector d’un 33% per al 2030, resulta imperatiu i urgent posar en marxa mesures de diversa mena que, de forma coordinada, posin fre a les creixents emissions del transport aeri”, ha afegit Pablo Muñoz.

Per això, l’organització ecologista afirma que la substitució de vols curts per trajectes amb tren resulta summament apropiada en un Estat com l’espanyol, amb la xarxa ferroviària d’alta velocitat més extensa de la UE i amb corredors aeris summament impactants com el Madrid-Barcelona, que el 2019 va generar gairebé 35.000 operacions i és una de les rutes que més emet a tota la Unió Europea.

Ecologistes en Acció reclama la inclusió a la Llei de Mobilitat Sostenible, actualment en tramitació al Congrés dels Diputats, d’un article que reguli l’eliminació de vols curts amb alternativa ferroviària de fins a 4 hores. Una proposta transmesa juntament amb 13 organitzacions socials, sindicals, ecologistes i juvenils als diversos grups polítics amb representació parlamentària, alguns dels quals -Unides Podem, ERC, EH Bildu, Més País- han assumit com a esmenes pròpies al projecte de llei proposat pel PSOE. També el Partit Popular ha reconegut que està disposat a estudiar el tema si s’assegura que hi ha una alternativa ferroviària a les rutes aèries.

Pablo Muñoz ha conclòs: «La mesura posada en marxa a França, amb l’aval de la Comissió Europea, mostra el camí pel qual han de transitar altres països de la Unió Europea, començant per Espanya. Una substitució ambiciosa de vols curts per trajectes amb tren és avui dia possible i necessària. Per això, demanem al Govern d’Espanya i al PSOE valentia per abordar aquesta qüestió i incloure l’eliminació de vols curts a una Llei de Mobilitat que realment pugui ser qualificada de sostenible”.

La entrada Prohibició de vols curts a França: una mesura que cal replicar a Espanya aparece primero en Ecologistas en Acción.

Enregistrer un commentaire

0 Commentaires