- L’ampliació d’infraestructures aeroportuàries i el creixement de l’aviació és incompatible amb els compromisos climàtics; i posa en risc la sobirania hídrica, alimentària i la protecció de la biodiversitat.
- Es tracta d’una operació especulativa contra l’interès general, en favor de constructores i bancs, i de l’accionariat privat d’AENA, on participen alguns dels majors fons d’inversió mundial.
Organitzacions de l’àmbit social, econòmic, veïnal, ecologista, de la pagesia i acadèmic han convocat un acte unitari al Museu de Ciències Naturals de Barcelona per reclamar al govern de la Generalitat i als Ajuntaments implicats que s’oposin a qualsevol ampliació d’infraestructures i plans de creixement de l’aviació al país. Les organitzacions consideren injustificable i inviable plantejar inversions en aquest sector en l’actual context de crisi climàtica, de biodiversitat, energètica, social, pressupostària i de l’aviació.
Denuncien l’opacitat, maniqueisme i arbitrarietat amb la qual els governs s’estan pronunciant sobre una inversió de 1.700 milions d’euros que hipotecarà el nostre futur, sense cap projecte presentat públicament i amb total absència de justificació tècnica, social, ambiental, econòmica i financera. Consideren lamentable que la resposta donada de part de la Generalitat i dels Ajuntaments implicats davant la pressió i xantatge mediàtic d’AENA i del lobby de l’empresariat català perquè prenguin una decisió al juliol; hagi estat plantejar noves inversions per impulsar el creixement de l’aviació amb la connexió del Prat amb Girona i Reus a través de l’alta velocitat.
Els convocants han recordat que el 60 % del territori del Delta del Llobregat ja s’ha perdut i aquesta ampliació seria un nou atemptat contra els seus valors naturals i agraris, i al sistema d’aqüífers que garanteix el consum d’aigua potable de l’àrea metropolitana i el bon estat dels espais naturals i agraris. Un ecosistema clau per la sobirania alimentària i la conservació de la biodiversitat, i que té obert un procediment d’infracció a Europa per l’incompliment de les directives d’aigua, hàbitats i aus per les anteriors ampliacions de l’aeroport i del port. Així mateix, denuncien la fal·làcia de les compensacions, com si la crisi climàtica i la destrucció del Delta fos una qüestió d’intercanvi d’hectàrees que a més plantegen afectant el parc agrari; i quan fa més de 20 anys que s’incompleixen els acords que es van realitzar amb l’ampliació de la T1 del Prat.
Ampliar les infraestructures aeroportuàries també compromet els objectius climàtics de la Generalitat que en la seva llei 16/2017 del canvi climàtic estableix que per a l’any 2030 les emissions de Catalunya haurien de reduir-se un 40 % respecte de l’any 1990. Un informe recent de l’Agència de Desenvolupament Urbà, Barcelona Regional, estima que l’ampliació de l’aeroport del Prat incrementarà, com a mínim, un 33 % les emissions de CO₂. Qualsevol pla de reducció d’emissions passa per la reducció dràstica de l’aviació, un sector que segons les organitzacions ha crescut per les inversions públiques, subvencions i privilegis fiscals en detriment del transport públic i el sistema ferroviari; i que no té una alternativa real i sostenible al querosè.
Les organitzacions exigeixen que les inversions es prioritzin en funció de l’interès general per un canvi de model per fer front a la crisi socioeconòmica i ecològica que, concretament en el sector del transport, han d’apostar pel transport públic quotidià i la integració del sistema ferroviari.
Sota el títol ¨Ampliacions d’aeroports? No gràcies!. L’economia al servei del clima, la salut i la vida¨, l’acte ha comptat a més amb una taula d’experts que han presentat arguments científics i tècnics sobre els impactes de l’ampliació d’infraestructures del sistema aeroportuari català que s’estan plantejant i la manca de justificació en el context de crisi global i davant dels enormes reptes que tenim com a país.
Organitzacions, federacions i plataformes que convoquen l'acte
ZEROPORT, UNIÓ DE PAGESOS, Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona, Xarxa per la Justícia Climàtica, Assemblea de Barris Pel Decreixement Turístic, Xarxa d’Economia Solidària, Ecologistes en Acció de Catalunya, Federació Ecologistes de Catalunya, Acció Ecofeminista, EnvJustice-ICTA-UAB, Marea Blanca de Catalunya, SCI Catalunya, Consell de la Joventut de Barcelona, Attac-Catalunya, , No Més Blocs, Ni un pam de Terra, Prou Soroll, Teachers For Future Catalunya, DEPANA-Lliga per a la Defensa pel Patrimoni Natural, Plataforma per la Qualitat de l’Aire, Lafede.cat – Organitzacions per a la Justícia Global, Greenpeace, Associació de veïns La Barceloneta del Prat de Llobregat, Ciutat Vella no està en venda, Plataforma veïnal Som Paral·lel, La Barceloneta Diu Prou, Plataforma en Defensa de la Barceloneta, Comissió d’Habitatge de la Barceloneta, Fem Front al Turisme a Sants, Rebel·lió o Extinció – XR Barcelona, Climacció, Assemblea de 15M de Sarrià – St. Gervasi, Fridays for Future Barcelona, Solidaritat i Comunicació – SICOM, Families For Future BCN, Revo Prosperitat Sostenible, Observatori del deute en la globalització, Plataforma per la Defensa de Gallecs, STOP Massificació L’H Cosme Toda, Assemblea de la Bici Sant Cugat, AVV L’ Òstia, Agrupació per a la Protecció del Medi Ambient del Garraf, AVV Clot-Camp de l’Arpa, La Fira o la Vida, No ens Vendreu la Moto. Plataforma per aturar la Ciutat del Motor (Vallès Oriental), Ens Plantem, Plataforma Eixample Respira, Assemblea de Vallcarca, Aterra, ConCiencias Barcelona, ATUREM C32, Col·lectiu KolapSOS, Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola, Grup d’Exploracions de l’Entorn Sonor, La Saboga, Observatori DESC, Associació Salut i Agroecologia, Entrepobles, SETEM Catalunya, Centre per a la Sostenibilitat Territorial, SODEPAU, Associació de Veïns i Veïnes de la Satalia, Naturalistes de Gelida, Alba Sud, Avv La Granja, Associació Collserola Pagesa, Cooperasec, Assemblea de la Bici Sant Cugat, Afectades per l’aeroport de Sabadell, GETE-Ecologistes en Acció Tarragona, Rebel·lió o Extinció Girona, Ateneu la Base Transductores, Grup d’econconsum La Sardineta, Observatori dels Barris del Poblenou, Espai Feminista de Sants, Marxa Mundial de Dones, Crida LGBTI, Enginyeria sense Fronteres, Associació Animal Latitude, LA CASA BLAVA, ADENC-EdC, Associació Veïnal La Llena de la Pobla de Cérvoles, Avv Porta, Associació Internacional de Solidaritat i Cooperació, Badalona Mar, Associació Xarxa Veïnal del Raval, La Garrofera de Sants, Som Collserola, Plataforma ‘Salvem el Calderí’ Mollet del Vallès, Salvem l’entorn de la Colònia Güell, La Seca cooperativa de consum agroecològic, Associació Animal Latitude, Associació Veïns Centre Castelldefels, Col·lectiu d’Arquitectes el Tinglado, Associació Culinària de Pinyol Vermell, Xarxa de dones per la salut, Las Pintas, Banc Expropiat, AVV Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou, Assemblea pel Clima de Sant Cugat, Associació de Mans a Terra, ATTAC Acordem, Cal Temerari de Sant Cugat del Vallès, La Horda, Voltes SCCL, Anticapitalistes, Associació de Naturalistes de Girona, Associació Hàbitats, Ateneu Popular d’Esplugues, Sindicat CTGE de l’ajuntament del Prat de Llobregat, Comitè de Solidaritat amb Amèrica Central del Prat, Escola educació infantil Gimbebé (Escola Verda), Acord per la producció i el consum agroecològic (LA PACA), La Hidra Cooperativa SCCL, Fundació Rosa Galès, AVV Clot-Camp de l’Arpa, Som Collserola, SOSNATURACAT, AVV Poblenou, Associació Defensa Drets dels Animals), Teachers 4 Future – profes pel futur Catalunya, Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN), Coop 57.
Más de 300 organizaciones de toda Cataluña unen su voz contra la ampliación del aeropuerto del Prat
- La ampliación de infraestructuras aeroportuarias y el crecimiento de la aviación es incompatible con los compromisos climáticos; y pone en riesgo la soberanía hídrica, alimentaria y la protección de la biodiversidad.
- Se trata de una operación especulativa contra el interés general, en favor de constructoras y bancos, y del accionariado privado de AENA, donde participan algunos de los mayores fondos de inversión mundial.
Organizaciones del ámbito social, económico, vecinal, ecologista, del campesinado y académico han convocado un acto unitario en el Museo de Ciencias Naturales de Barcelona para reclamar al gobierno de la Generalitat y a los Ayuntamientos implicados que se opongan a cualquier ampliación de infraestructuras y planes de crecimiento de la aviación en el país. Las organizaciones consideran injustificable e inviable plantear inversiones en este sector en el actual contexto de crisis climática, de biodiversidad, energética, social, presupuestaria y de la aviación.
Denuncian la opacidad, maniqueísmo y arbitrariedad con la cual los gobiernos se están pronunciando sobre una inversión de 1.700 millones de euros que hipotecará nuestro futuro, sin ningún proyecto presentado públicamente y con total ausencia de justificación técnica, social, ambiental, económica y financiera. Consideran lamentable que la respuesta dada de parte de la Generalitat y de los Ayuntamientos implicados ante la presión y chantaje mediático de AENA y del lobby del empresariado catalán para que se tome una decisión en julio; haya estado plantear nuevas inversiones para impulsar el crecimiento de la aviación con la conexión del Prat con los aeropuertos de Girona y Reus a través del alta velocidad.
Los convocantes han recordado que el 60 % del territorio del Delta del Llobregat ya se ha perdido y esta ampliación sería un nuevo atentado contra sus valores naturales y agrarios, y el sistema de acuíferos que garantiza el consumo de agua potable del área metropolitana y el buen estado de los espacios naturales y agrarios. Un ecosistema clave para la soberanía alimentaria y la conservación de la biodiversidad, y que tiene abierto un procedimiento de infracción a Europa por el incumplimiento de las directivas de agua, hábitats y aves por las anteriores ampliaciones del aeropuerto y del puerto. Así mismo, denuncian la falacia de las compensaciones, como si la crisis climática y la destrucción del Delta fuera una cuestión de intercambio de hectáreas que además plantean afectando el parque agrario; y cuando hace más de 20 años que se incumplen los acuerdos que se realizaron con la ampliación de la T1 del Prat.
Ampliar las infraestructuras aeroportuarias también compromete los objetivos climáticos de la Generalitat que en su ley 16/2017 del cambio climático establece que para el año 2030 las emisiones de Cataluña tendrían que reducirse un 40 % respecto el año 1990. Un informe reciente de la Agencia de Desarrollo Urbano, Barcelona Regional, ha calculado que la ampliación del aeropuerto del Prat incrementará, como mínimo, un 33 % las emisiones de CO₂. Cualquier plan de reducción de emisiones pasa por la reducción drástica de la aviación, un sector que según las organizaciones ha crecido por las inversiones públicas, subvenciones y privilegios fiscales en detrimento del transporte público y el sistema ferroviario; y que no tiene una alternativa real y sostenible al queroseno.
Las organizaciones exigen que las inversiones se prioricen en función del interés general hacia un cambio de modelo para hacer frente a la crisis socioeconómica y ecológica que, concretamente en el sector del transporte, tienen que apostar por el transporte público cotidiano y la integración del sistema ferroviario.
Bajo el título ¨Ampliaciones de aeropuertos? No gracias!. La economía al servicio del clima, la salud y la vida¨, el acto ha contado además con una mesa de expertos que han presentado argumentos científicos y técnicos sobre los impactos de la ampliación de infraestructuras del sistema aeroportuario catalán que se están planteando y la carencia de justificación en el contexto de crisis global y ante los enormes retos que tenemos como país.
Organizaciones, federaciones y plataformas que convocan el acto
ZEROPORT, UNIÓ DE PAGESOS, Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona, Xarxa per la Justícia Climàtica, Assemblea de Barris Pel Decreixement Turístic, Xarxa d’Economia Solidària, Ecologistes en Acció de Catalunya, Federació Ecologistes de Catalunya, Acció Ecofeminista, EnvJustice-ICTA-UAB, Marea Blanca de Catalunya, SCI Catalunya, Consell de la Joventut de Barcelona, Attac-Catalunya, , No Més Blocs, Ni un pam de Terra, Prou Soroll, Teachers For Future Catalunya, DEPANA-Lliga per a la Defensa pel Patrimoni Natural, Plataforma per la Qualitat de l’Aire, Lafede.cat – Organitzacions per a la Justícia Global, Greenpeace, Associació de veïns La Barceloneta del Prat de Llobregat, Ciutat Vella no està en venda, Plataforma veïnal Som Paral·lel, La Barceloneta Diu Prou, Plataforma en Defensa de la Barceloneta, Comissió d’Habitatge de la Barceloneta, Fem Front al Turisme a Sants, Rebel·lió o Extinció – XR Barcelona, Climacció, Assemblea de 15M de Sarrià – St. Gervasi, Fridays for Future Barcelona, Solidaritat i Comunicació – SICOM, Families For Future BCN, Revo Prosperitat Sostenible, Observatori del deute en la globalització, Plataforma per la Defensa de Gallecs, STOP Massificació L’H Cosme Toda, Assemblea de la Bici Sant Cugat, AVV L’ Òstia, Agrupació per a la Protecció del Medi Ambient del Garraf, AVV Clot-Camp de l’Arpa, La Fira o la Vida, No ens Vendreu la Moto. Plataforma per aturar la Ciutat del Motor (Vallès Oriental), Ens Plantem, Plataforma Eixample Respira, Assemblea de Vallcarca, Aterra, ConCiencias Barcelona, ATUREM C32, Col·lectiu KolapSOS, Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola, Grup d’Exploracions de l’Entorn Sonor, La Saboga, Observatori DESC, Associació Salut i Agroecologia, Entrepobles, SETEM Catalunya, Centre per a la Sostenibilitat Territorial, SODEPAU, Associació de Veïns i Veïnes de la Satalia, Naturalistes de Gelida, Alba Sud, Avv La Granja, Associació Collserola Pagesa, Cooperasec, Assemblea de la Bici Sant Cugat, Afectades per l’aeroport de Sabadell, GETE-Ecologistes en Acció Tarragona, Rebel·lió o Extinció Girona, Ateneu la Base Transductores, Grup d’econconsum La Sardineta, Observatori dels Barris del Poblenou, Espai Feminista de Sants, Marxa Mundial de Dones, Crida LGBTI, Enginyeria sense Fronteres, Associació Animal Latitude, LA CASA BLAVA, ADENC-EdC, Associació Veïnal La Llena de la Pobla de Cérvoles, Avv Porta, Associació Internacional de Solidaritat i Cooperació, Badalona Mar, Associació Xarxa Veïnal del Raval, La Garrofera de Sants, Som Collserola, Plataforma ‘Salvem el Calderí’ Mollet del Vallès, Salvem l’entorn de la Colònia Güell, La Seca cooperativa de consum agroecològic, Associació Animal Latitude, Associació Veïns Centre Castelldefels, Col·lectiu d’Arquitectes el Tinglado, Associació Culinària de Pinyol Vermell, Xarxa de dones per la salut, Las Pintas, Banc Expropiat, AVV Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou, Assemblea pel Clima de Sant Cugat, Associació de Mans a Terra, ATTAC Acordem, Cal Temerari de Sant Cugat del Vallès, La Horda, Voltes SCCL, Anticapitalistes, Associació de Naturalistes de Girona, Associació Hàbitats, Ateneu Popular d’Esplugues, Sindicat CTGE de l’ajuntament del Prat de Llobregat, Comitè de Solidaritat amb Amèrica Central del Prat, Escola educació infantil Gimbebé (Escola Verda), Acord per la producció i el consum agroecològic (LA PACA), La Hidra Cooperativa SCCL, Fundació Rosa Galès, AVV Clot-Camp de l’Arpa, Som Collserola, SOSNATURACAT, AVV Poblenou, Associació Defensa Drets dels Animals), Teachers 4 Future – profes pel futur Catalunya, Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN), Coop 57.
La entrada Més de 300 organitzacions de tot Catalunya uneixen la seva veu contra l’ampliació de l’aeroport del Prat aparece primero en Ecologistas en Acción.
0 Commentaires