Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

Barcelona i Madrid hauran de reduir dràsticament el trànsit per a abatre la contaminació de l’aire

  • La sentència del Tribunal Europeu de Justícia confirma la negligència continuada de tots dos ajuntaments i de les comunitats autònomes de Madrid i Catalunya a l’hora de protegir la salut dels 6,2 milions d’habitants de totes dues aglomeracions.
  • La contaminació atmosfèrica causa cada any 6.000 morts prematures en totes dues ciutats, la meitat degudes al diòxid de nitrogen emès pels automòbils.

La sentència del Tribunal Europeu de Justícia publicada avui en el recurs C-125/20 de la Comissió Europea contra el Regne d’Espanya, condemna a les autoritats espanyoles per l’incompliment sistemàtic i continuat, des de l’any 2010, del valor límit anual del diòxid de nitrogen (NO2) en les zones Àrea de Barcelona, Vallès – Baix Llobregat i Madrid.

Aquest valor límit va ser establert per una Directiva europea en 1999 i confirmat per la vigent Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l’aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa, per la qual cosa, les autoritats de Madrid i l’àrea metropolitana de Barcelona han tingut dues dècades de marge per a complir la normativa ambiental fins a arribar a la condemna judicial d’avui.

No obstant això, els ajuntaments de Barcelona i Madrid, la Comunitat de Madrid i la Generalitat de Catalunya no han pres en tot aquest temps les mesures necessàries per a reduir de manera efectiva l’intens trànsit urbà i metropolità responsable de la mala qualitat de l’aire, en el marc d’uns plans que no han arribat a posar en marxa.

Encara l’any 2022 l’Àrea de Barcelona tornarà a incomplir el valor límit anual en l’estació l’Eixample, mentre la ciutat de Madrid ho igualarà en l’estació Plaza Elíptica, gràcies a l’elevada pluviositat d’aquest últim trimestre i a la zona de baixes emissions declarada entorn d’aquesta estació per a rebaixar els seus mesuraments en aquest petit àmbit.

La situació és especialment greu si es té en compte que el valor límit anual del NO2 passarà dels actuals 40 micrograms per metre cúbic (µg/m³) a 20 µg/m³ en 2030, d’acord amb la proposta de revisió de la Directiva realitzada per la Comissió Europea, i que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha demanat no excedir els 10 µg/m³.

De fet, segons l’Institut de Salut Global la contaminació de l’aire ocasiona cada any fins a 6.000 morts prematures a les ciutats de Barcelona i Madrid, la meitat d’elles atribuïdes directament al NO2 que emeten fonamentalment els tubs d’escapament dels automòbils alimentats per combustibles fòssils, i especialment els vehicles dièsel.

En aquest context, les zones de baixes emissions de Barcelona i Madrid s’estan demostrant com a insuficients per a reduir de manera eficaç la contaminació de l’aire, en al cas de Barcelona per afectar molt pocs automòbils i en el cas de Madrid per limitar-se a dos àmbits molt reduïts de la ciutat i ser cada vegada més permissives.

L’objectiu de les zones de baixes emissions no hauria de ser accelerar la renovació del parc d’automòbils, sinó aconseguir una rebaixa substancial dels vehicles en circulació, que permeti reduir la contaminació atmosfèrica i acústica, les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, els accidents de trànsit i l’ocupació abusiva de l’espai públic.

En opinió d’Ecologistes en Acció, els ajuntaments de Barcelona i Madrid haurien de reduir de manera dràstica i urgent el trànsit motoritzat que accedeix i circula diàriament per totes dues ciutats per a aconseguir una millora significativa de la qualitat de l’aire que respiren els seus sis milions d’habitants, potenciant, amb l’assistència de la Comunitat de Madrid i la Generalitat de Catalunya, el transport públic metropolità i afavorint la mobilitat activa per als vianants i ciclistes en les distàncies urbanes més curtes.

Per això, demanen que en el cas de l’àrea metropolitana de Barcelona s’apliqui un peatge urbà en l’actual zona de baixes emissions, per ser l’actuació més efectiva per a reduir el trànsit. Amb un peatge de quatre euros diaris, gratuït per a vehicles d’alta ocupació (tres o més ocupants), s’aconseguiria una reducció del trànsit superior al 20 per cent i uns ingressos per al transport públic de 370 milions d’euros anuals.

La entrada Barcelona i Madrid hauran de reduir dràsticament el trànsit per a abatre la contaminació de l’aire aparece primero en Ecologistas en Acción.

Enregistrer un commentaire

0 Commentaires