- La federació valenciana de Ecologistes en Acció denuncia que la nova ruta “va en direcció contrària” a les polítiques de mobilitat sostenible i de lluita contra el canvi climàtic.
- La nova ruta aèria competeix directament amb la recentment estrenada línia de tren d’alta velocitat, en la qual s’han invertit 1.170 milions d’euros i que té una petjada de carboni per passatger 8 vegades menor que l’avió.
- L’entitat ecologista assenyala que la subvenció de la nova ruta aèria contrasta amb el maltractament a les infraestructures i serveis de transport més usats i més sostenibles com és el cas del tren de rodalia.
La posada en marxa el passat 31 d’octubre d’una nova ruta aèria entre els aeroports de Castelló i d’Adolfo Suárez-Madrid Barajas impulsada pel Govern de la Generalitat Valenciana a través de l’aeroport de Castelló i operada per l’empresa Air Nostrum, suposa un atemptat ecològic que camina en direcció completament oposada a les mesures necessàries de reducció d’emissions i de transformació del model de mobilitat per a fer front al canvi climàtic i a la crisi ecosocial.
Si la reducció del trànsit aeri és un imperatiu per a la lluita contra el canvi climàtic, la creació d’aquesta línia té agreujants que permeten poder qualificar-la com a una aberració total. En primer lloc, el manteniment de línies amb alternatives per terra i de distàncies tan curtes són contràries a qualsevol tipus de consideració d’eficiència energètica i de lluita contra el canvi climàtic. En aquest sentit es calcula que l’emissió de la ruta aèria Castelló-Madrid arriba als 3.165 kg de CO2 i consumeix 898 litres de querosé.
És rellevant que el Govern, en lloc d’apostar per l’eliminació de línies com les d’Alacant-Madrid, Alacant-Barcelona, València-Barcelona o València-Madrid, utilitze l’existència d’aquestes línies com a argument per a la incorporació d’una línia més en les seues declaracions a mitjans de comunicació, inventant un suposat greuge comparatiu entre províncies. D’aquesta manera, en compte de reduir les nombroses línies altament ineficients, n’afegeix una més.
El segon agreujant és que la creació d’aquesta nova línia no sols suposa la generació de noves emissions, sinó que és dissuasiva de mitjans de mobilitat més sostenibles com el tren convencional o, fins i tot de la línia d’alta velocitat que ja s’ha construït. De fet, la creació d’aquesta nova línia bloqueja la recentment estrenada connexió de tren AVE entre Madrid i Castelló, per tal com ofereix el mateix servei que la d’alta velocitat però amb una duració menor i amb unes tarifes més baixes a causa de la bonificació per part del Govern. Cal no oblidar que la companyia Air Nostrum és beneficiària de subvencions per part de la Generalitat Valenciana, que en 2021 van arribar fins als 9 milions d’euros.
En tercer lloc, si ja és esperpèntica la contradicció entre la inauguració de la línia de tren d’alta velocitat i la creació d’una nova ruta aèria cobrint el mateix trajecte, és sagnant recordar que al gran cost que ha suposat la construcció de la infraestructura d’alta velocitat, se li han de sumar les pertorbacions que aquesta línia d’alta velocitat ha generat per a la resta de la xarxa ferroviària. Concretament, augment de 20 minutos dels trajectes de rodalia entre València i Castelló.
En resum, s’inverteixen grans quantitats de diners públics (1.170 milions segons el periòdic Expansió) en unes infraestructures d’alta velocitat, s’empitjora el servei de transport més sostenible i més utilitzat com és el rodalia, per a continuació boicotejar la inversió realitzada generant una nova ruta de transport aèria.
Per tots aquests motius la federació valenciana de Ecologistes en Acció, exigeix al Govern valencià la supressió d’aquestes rutes altament contaminants que ja compten amb una alternativa ferroviària. Igualment, l’organització ecologista reclama a l’executiu regional la priorització de les inversions en aquells mitjans de transport més utilitzats pel conjunt de la població, i especialment dels trens regionals i de rodalia.
Exigimos la supresión de los vuelos entre Castelló y Madrid por su impacto ecológico
- La federación valenciana de Ecologistes en Acció denuncia que la nueva ruta “va en dirección contraria” a las políticas de movilidad sostenible y de lucha contra el cambio climático.
- La nueva ruta aérea compite directamente con la recién estrenada línea de tren de Alta Velocidad, en la que se han invertido 1.170 millones de euros y cuya huella de carbono por pasajero es 8 veces menor.
- La entidad Ecologista señala cómo la subvención de la nueva ruta aérea contrasta con el maltrato a las infraestructuras y servicios de transporte más usados y más sostenibles como es el caso del Cercanías.
La puesta en marcha el pasado 31 de octubre de una nueva ruta aérea entre los aeropuertos de Castellón y de Adolfo Suárez-Madrid Barajas impulsada por el Govern de la Generalitat Valenciana a través del Aeropuerto de Castellón y operada por la empresa Air Nostrum, supone un atentado ecológico que camina en dirección completamente opuesta a las medidas necesarias de reducción de emisiones y de transformación del modelo de movilidad para hacer frente al cambio climático y a la crisis ecosocial.
Si la reducción del tráfico aéreo es un imperativo para la lucha contra el cambio climático, la creación de esta línea tiene agravantes que permiten poder calificarla como una total aberración. En primer lugar, el mantenimiento de líneas con alternativas por tierra y de distancias tan cortas son contrarias a cualquier tipo de consideración de eficiencia energética y de lucha contra el cambio climático. En este sentido se calcula que la emisión de la ruta aérea Castellón-Madrid alcanza 3.165 kg de C02 y consume 898 litros de queroseno.
Es notorio que el Govern, en lugar de apostar por la eliminación de líneas como Alicante-Madrid, Alicante-Barcelona, Valencia-Barcelona o Valencia-Madrid, utilice como la existencia de estas líneas como argumento para la incorporación de una línea más en sus declaraciones a medios de comunicación, inventando un supuesto agravio comparativo entre provincias. De esta manera en lugar de reducir las numerosas líneas altamente ineficientes, se suma otra más.
El segundo agravante es que la creación de esta nueva línea no sólo supone la generación de nuevas emisiones, sino que es disuasoria de formas de movilidad más sostenibles como el tren convencional o incluso líneas de alta velocidad ya construidas. De hecho, la creación de esta nueva línea cortocircuita la recién estrenada conexión de tren AVE entre Madrid y Castellón, en tanto que ofrece el mismo servicio que la de alta velocidad pero con una duración menor y con unas tarifas más bajas debido a la bonificación por parte del Govern. No hay que olvidar que la compañía Air Nostrum es beneficiaria de subvenciones por parte de la Generalitat Valenciana, que en 2021 llegaron hasta los 9 millones de Euros.
En tercer lugar, si ya es esperpéntica la contradicción entre la inauguración de la línea de tren de Alta Velocidad y la creación de una nueva ruta aérea cubriendo el mismo trayecto, resulta hiriente recordar que al gran coste que ha supuesto la construcción de la infraestructura de Alta Velocidad, se le suman las perturbaciones que dicha línea de Alta Velocidad ha generado para el resto de la red ferroviaria. Concretamente, aumento de 20 minutos de los trayectos de Cercanías entre Valencia y Castellón.
En resumen, se invierten grandes cantidades de dinero público (1.170 millones según el periódico Expansión) en unas infraestructuras de alta velocidad, se empeora el servicio de transporte más sostenible y más utilizado como es el cercanías, para a continuación boicotear la inversión realizada generando una nueva ruta de transporte aérea.
Por todos estos motivos la federación valenciana de Ecologistes en Acció , exige al Govern de la Generalitat Valenciana la supresión de estas rutas altamente contaminantes que ya cuentan con una alternativa ferroviaria. Igualmente, la organización ecologista reclama al ejecutivo regional la priorización de las inversiones en aquellos medios de transporte más utilizados por el conjunto de la población, y en especial de los trenes regionales y de Cercanías.
La entrada Exigim la supressió dels vols entre Castelló i Madrid pel seu impacte ecològic aparece primero en Ecologistas en Acción.
0 Commentaires